Munvävnader återspeglar symptomer på andra problem. Dessutom kan många sjukdomar diagnostiseras i ett tidigt skede genom ett munprov. Dessa sjukdomar kan karakteriseras av svullet tandkött, munsår, muntorrhet och/öller överdrivet tandköttsproblem. En del av dessa sjukdomar är diabetes, leukemi, cancer, hjärtsjukdomar och njursjukdomar.

Vad kan jag göra?

Att besöka en tandläkare var sjätte månad kan hjälpa till att identifiera sjukdomar i deras tidiga stadier. Det är också viktigt att ge din tandläkare göra en fullständig medicinsk/dental kontroll och informera om några nya problem finns även om de inte påverkar munnen.

Vad kan min tandläkare göra?

En vanlig undersökning låter din tandläkare hålla munnen i toppform och tittar på händelser som kan peka på problem på andra ställen i kroppen. En tandläkarkontroll plockar också upp på dålig kost och hygien, tillväxt- och utvecklingsproblem och felaktig käkjustering. Enligt en färsk undersökning är att 90 procent av tandläkare sade de informerar patienter om hemvård för speciell munhygien. Åttio procent av de tillfrågade tandläkarna svarade att de informerar patienter om tobaksbruk och mer än hälften ger direkt rådgivning till patienter. Trettioåtta procent av de svarande ger också litteratur om farorna med tobak och information om program tobaksavvänjning till patienter. 17 procent remitterar patienter till sin primärvårdsläkare.

Alpnäring hudvårdsprodukter

Jobba extra hemifrån med att sälja kryddblandningar och välbalanserad mat

Ådrakliniken Kärlkirurgi

Det är möjligt att lindra och i vissa fall ta bort åderbråck

Erimed Ortopediska inlägg

Säljer anpassade ortopediska hjälpmedel både för barn och vuxna

• Folktandvården Skåne satsar på forskarutbildningstjänster
  • Smile förvärvar tandvårdskliniker i Värmland
  • Greater NY Dental Meeting
    Vi anordnar en resa till Greater New York Dental Meeting 2018. Aktiviteter bl.a. NHL Hockey på Madison Square Garden och New York Rangers eller varför inte en show på Broadway? Vi ser till att ordna allt med resan från flyg till hotelltransfer och även speciella önskemål.
  • Kursresa till Milano Italien
    Digital scanning, problem & lösningar Kurshållare Tdl. Mats Christiansen. En övergripande genomgång av möjligheter, begränsningar och ekonomiska aspekter av digital planering och avtryckstagning på tänder och implantat. Kursen riktar sig till hela tandvårdsteamet på kliniken: Tandläkare, Kirurg, Tandsköterska, Tandhygienist, Receptionist. Kursen är på svenska.         Milano är en Europas hetaste modestäder en mycket vacker stad som erbjuder...