Oral hälsa betyder mer än bara ett attraktivt leende. Dålig munhälsa och obehandlade orala sjukdomar och tillstånd kan ha en betydande inverkan på livskvaliteten. Och i många fall speglar symptomerna tillståndet i kroppen som helhet. Nya rapporter indikerar en relation mellan parodontal (tuggummi) sjukdom och stroke, hjärtsjukdomar och för tidigt födda barn med låg födelsevikt. Likaså är mer än 90 procent av alla systemiska sjukdomar baserade på orala problem vilket innebär att din tandläkare kan vara den första vårdgivaren för att diagnostisera ett hälsoproblem.

Vilka problem kan dålig munhälsa orsaka?

Enligt den nyligen släppt Surgeon General rapport om munhälsa i Amerika där en stor andel av befolkningen lider av en försämrad livskvalitet på grund av orala smärtor och ansiktssmärtor. Denna smärta är till stor del på grund av infektioner i tandköttet som stöder tänderna och kan leda till tandförlust. Mer än 75 procent av befolkningen påverkas av någon typ av tandlossning eller gingivit.

Färska rapporter visar att infektioner i munnen kan påverka viktiga organ. Ett exempel är bakteriell endokardit, ett tillstånd där slemhinnan i hjärtat och hjärtklaffarna blir inflammerade. Dålig munvård kan också bidra till cancer i munhålan som nu tar fler liv årligen än livmoderhalscancer eller hudcancer.

Dessutom påverkar dålig munhälsa matsmältningen som börjar med fysikaliska och kemiska aktiviteter i munnen. Problem här kan leda till tarmproblem, Irritable Bowel Syndrome och andra problem.

• Folktandvården Skåne satsar på forskarutbildningstjänster
  • Smile förvärvar tandvårdskliniker i Värmland
  • Greater NY Dental Meeting
    Vi anordnar en resa till Greater New York Dental Meeting 2018. Aktiviteter bl.a. NHL Hockey på Madison Square Garden och New York Rangers eller varför inte en show på Broadway? Vi ser till att ordna allt med resan från flyg till hotelltransfer och även speciella önskemål.
  • Kursresa till Milano Italien
    Digital scanning, problem & lösningar Kurshållare Tdl. Mats Christiansen. En övergripande genomgång av möjligheter, begränsningar och ekonomiska aspekter av digital planering och avtryckstagning på tänder och implantat. Kursen riktar sig till hela tandvårdsteamet på kliniken: Tandläkare, Kirurg, Tandsköterska, Tandhygienist, Receptionist. Kursen är på svenska.         Milano är en Europas hetaste modestäder en mycket vacker stad som erbjuder...